2016. sze 12.

A második nem vesztes!

írta: D.T. Vika
A második nem vesztes!

Mindenkinek elkezdődtek a dolgos hétköznapok, munkahely, iskola, óvoda. Megszaporodtak a közösségi oldalakon a mosolygó tanévkezdő, ünneplős diákok, a gyülekező piros pontok, hibátlan dolgozatok, dicséretek, versenyeredmények fotói. Már a bizonyítvány osztás idején is szöget ütött a fejembe a gondolat, hogy már az élet minden területén versengünk, és ezzel is eggyel több olyan dolog van, ami miatt stresszelhetünk. Miért csak a legjobbat ünnepeljük? A kettes dolgozatot miért nem mutogatjuk? Milyen hatással van ez az életünkre, és gyerekeink életére? Amikor elkezdtem írni ezt a blogot anyaként, és szociálpedagógusként, elhatároztam, hogy bizony nem csak az idillt, a sikereket fogom megosztani, hanem azt, hogy hogyan birkózunk meg a nehézségekkel. Nos, az én lányom egyenlőre elég érzékenyen reagál a versenyzésre. És bevallom, néha velem is előfordult már a munkahelyemen. Szerencsére NyugiPapinak mindenre van megoldása! Olvassátok szeretettel az írását a helyes önértékelésről, és a versenyhelyzet kezeléséről!badges-298471_640.jpg

Minap jött haza az unokám az iskolából az ötödik elsős napján, és sírva panaszkodott, hogy még csak Mignonos pecsétet kapott, „cuki mókust” még nem. Pedig az iskolában, amikor tudta a választ, gyakran jelentkezett, de alig szólította fel a tanító néni és amikor felszólította egy alkalommal, nem jó választ adott. Így ő már csak az utolsók között van, és így rossz értékelést fog kapni év végén.

Persze nagyapai és pszichopedagógusi szívem rögtön megszólalt és kezdtem gyűjteni a muníciót, hogy mi módon fogom hétvégén elmagyarázni a helyes önértékelés folyamatát, valamint a versenyhelyzet kezelését. Mi tagadás, egy másik felnőttel könnyebben tudnám magam megértetni még én is. De a helyzet ennél nehezebb, egy motivált és a szülei által felkészített, elsős kislánnyal kell elfogadtatni magam, akit négy nap után az első kudarc nagyon megviselt.

A jelenség háttere sajnos ismert. A mai világban a rohanás mellett, a folyamatos csúcsra járatás a fő stresszor. Ez harcolja le a dolgozót, a vállalkozót, a tanulót. Ezt sugallják a reklámok, ezt a közvélemény megítélése (csak az első számít). Felréved bennem a közelmúltban véget ért olimpia, ahol úszó világklasszisunk Cseh László mosolyogva és elégedetten állt két másik világklasszissal a dobogó második fokán. Nem csak a riportert, hanem az érdektelen (nem magyar) nézők millióit is meghatotta a látvány.

Felvetődik a kérdés, hogy lehet-e örülni a második helynek. Valamilyen furcsa és számomra nem is megmagyarázható okok miatt a magyarok, gyakran „nemzeti stresszként” élték meg a második helyet. Azt gondolom, hogy minél előbb meg kell értetni a gyerekeinkkel, hogy fontos és elismerésre méltó a küzdelem, az első helyre való törekvés. Azonban legalább mi, szülők ne feledjük, hogy amikor valakit először szólít fel a tanító néni, akkor a 23 másik tanuló nem utolsó, hanem a legközelebbi felszólítás egyik jelöltje, éppen ezért ne stresszeljen emiatt.

Az unokámmal történt beszélgetéskor elsőként a két otthoni kutyánkkal próbáltam példálózni. A kisebb és fiatalabb sokkal hamarabb ér oda, ha hívjuk őket a teraszra egy kis simogatásra, játékra. Kérdeztem is a gyereket, hogy a másodiknak odaért vizslát is meg szokta simogatni, igaz? Persze. Újabb kérdés: a másodiknak odaértet nem szereti úgy, mint az elsőt? Dehogynem. Megértette, hogy nem a helyezés dönt mindig, mindenről. Megkérdeztem, hogy miért van jelentkezés az iskolában és nem azonnali válaszadás mindenki részéről egyszerre? Nagyon lényegre törően (örömmel véltem felismerni egy-két tanári érvet, magyarázatot, ami segített elfogadtatni a gondolataimat) válaszolva mondta, hogy akkor hangzavar lenne és a tanító néni senkit nem értene, és nem tudná eldönteni ki, mit mond. Erre a második gondolatra építettem fel a „fel-nem-szólítás” ideológiáját. Egyszerre, egy alkalommal csak egy tanuló szólítható fel. De mindig mást és mást szólít fel, tehát egyszer mindenki lesz első és megvárja, hogy a mások is lehessenek elsők. Lesz még sok, sok lehetősége dicséretet gyűjteni, és nyugodjon meg, nem csak ez alapján fogják megítélni a teljesítményét, és az életben sem csak a helyezés számít.

A gyerekek lelki finomsággal és értelemmel fordulnak a számukra érthető és elfogadható érvek felé, megkönnyítve maguk számára a történések értelmezését, befogadását. Talán így utólag még azt is mondhatom, hogy sikerült elültetni a másik helyzetbe hozásának lehetőségét, ill. megnyilvánulásának támogatásának gondolatát is. Ez utóbbin majd még dolgozunk.

 Ti is aggódtok a teljesítményetek (otthoni, iskolai, munkahelyi) miatt?

                                                                                                  

Szólj hozzá