2016. sze 08.

Heti ötös: 5 tipp a stresszmentes reggelekért

írta: D.T. Vika
Heti ötös: 5 tipp a stresszmentes reggelekért

Reggel. Korán reggel. Hajnal. Indul a nap. Hallom az ébresztőm hangját, de úgy csinálok, mintha ez a férjem telefonja lenne, és a fejemre húzom a párnát. Senki nem nyomja ki, és csörög tovább. Nem halljátok? Valaki kapcsolja már ki! Egyébként is ki állította be ezt visító csengőhangot? Ki kell nyitnom a szemem, és NEKEM kell lenyomnom! Ja, tényleg, ez az ÉN telefonom, az ÉN ébresztőm, és ÉN választottam a hangos recsegést, azért, hogy valóban felkeljek rá! :) Jaj de utálom a reggeleket! Igazi éjszakai bagolyként minden reggel az életemért küzdök! :) Ráadásul a gyerekek sem rajonganak értem, amikor megyek kelteni őket. :) Na, ebből a hátrányos helyzetből kell úgy feltornásznom magam, hogy 8-kor lelkesen, nyugodtan, kipihenten álljak neki dolgozni, miután a gyerekeket szerencsésen eljuttattam fogadó intézményükbe, értelmesen válaszolgattam a kérdéseikre, semmit nem hagytunk otthon (egyik gyereket sem :)), és még csak el sem tévedtem. (Öööö… reggelente hajlamos vagyok megszokásból közlekedni – csak mert még nem ébredtem fel – és esetleg a bölcsi helyett az oviba menni, vagy ilyesmi, nem nagy szám.) Csak úgy tudom a reggeleket komolyabb idegrendszeri károsodás nélkül túlélni, ha egy olyan megszokott, készülődős programunk van, amit akkor is meg tudok csinálni, ha szó szerint az éjszaka közepén a legmélyebb álmomból ébresztenek fel. Én minden reggel ezt érzem. Ha nálatok is nehezek, nyűgösek, esetleg hisztisek a reggelek, olvassátok el a stresszmentes reggel összetevőt!

alarm-clock-1193291_640.jpg

  1. Stresszmentes este: :) Bizony, a reggel nyugalmát előző este teremted meg! Ha minden elő van készítve, elkerülhető a kapkodás, sietés, idegeskedés, otthonfelejtés, késés. Mert persze mindig indulás előtt szakad le egy gomb, fut fel a harisnya, önti le magát vízzel a gyerek, így máris csúszásban vagyunk, idegeskedünk, hogy beérjünk időben és rögtön stresszesen indul a nap. Én mindig mindenkinek kikészítem a másnapi ruháját, táskáját, cipőjét, taneszközeit, és mindent, amire aznap szükség lehet. A befizetendő csekkeket, megjavítandó táskákat, nem itthon hagyandó kulcsokat, edzés felszerelést és a reggelit is. Mindig ugyanarra a meghatározott helyre teszem az előkészített dolgokat. Azt már megszoktam, hogy ezt a helyet kell minden reggel leellenőrizni, és semmi nem marad otthon. Már csak arra kell figyelni, hogy mindenki a sajátját vigye magával! :) A gyerekek dolgait közösen rakjuk össze, így remélem ők is megszokják majd az esti felkészülést. Természetesen az időben történő esti lefekvés is a készülődés része. Ha nem vagyunk kipihentek, alapból egész nap feszültek leszünk. Felnőttek esetében az ajánlott napi alvásidő 7-9 óra, tinédzsereknél 8-10 óra, általános iskolásoknak 9-11 óra, óvodásoknak 10-13 óra, bölcsődéseknek 12-15 óra. Utóbbi két csoport esetében természetesen a nappali alvással együtt.
  2. Elegendő idő: Mindenre legyen reggel elég időtök! Ha kell, keljetek fel 10 perccel korábban! Tudom, ez nekem is nagyon fáj (10 perc alvás felbecsülhetetlen értékű), de higgyétek el, megéri a nyugalom érdekében. Gondoljátok át, hogy milyen teendőitek vannak reggel, és adjátok össze, hogy mennyi idő alatt tudjátok elvégezni. Ehhez adjatok hozzá 10 percet, hogy váratlan események se kavarjanak be! Nálunk tuti minden reggel történik valami. :) Nem is tudom, hogy leírjam-e a legfrissebbet... Na jó, mondom! Valamiért a kisfiam úgy gondolta, hogy ragaszkodik az éjszakai pelenkájához, ezért kivette a kukából a használt pelust, és ruhástul visszaadta magára. Nem csak pisi volt benne. Teljesen át kellett öltöztetni és a konyhára is ráfért némi fazonigazítás.Még jó, hogy nem léptem bele! Na akkor aztán szerencsésen indult volna a napon. :) Fel szokott merülni a szundival vagy szundi nélküli ébredés kérdése, és mindig parázs vita alakul ki körülötte. Szerintem nem vagyunk egyformák, és ebben mindenkinek más lehet az igénye. Van, aki azonnal kipattan az ágyból és el sem tudja képzelni, hogy még ott heverésszen (még visszaaludna :)). Ráadásul így 5-10-15 perccel korábban kell az órának csörögnie, annyival ő inkább tovább alszik (pl. a férjem). És van a másik csapat, akik az óra csengetése után egyszerűen még nem tudják megmozdítani a karjukat sem (lehet, hogy egyből eltörne :)), nem hogy felkeljenek. Na ők szundi mód nélkül elvesznek. Legalábbis én biztosan. :) Végeredményben nincs igazság, mindenki a maga vérmérséklete szerint válasszon! :) Azt gondolom, hogy az is fontos, hogy a gyerekek esetében is vegyük figyelembe, hogy eltérőek lehetnek az ébredési szokások, és ehhez alkalmazkodjunk.
  3. Beosztás: Amikor már egy főnél többen próbálnak reggel egy darab fürdőszobában (és WC-ben :)) elkészülni, akkor a feszültség kézzel tapintható. (Akinek persze 2,3,4 vagy több fürdőszobája van a lakásban, és mindenkinek jut egy saját, az kihagyhatja ezt a részt.) Nagyon fontos, hogy mindig beszéljétek meg előre, hogy mikor, ki következik a fürdőben, és mennyi ideig használja azt. Ne reggel kelljen ezen vitázni, sürgetni a másikat, utána kapkodni és jól összeveszve elindulni. Nálunk a lányom hajlamos arra, hogy elszöszmötöljön a mosdókagyló fölött. Na, nem azért, mert a frizuráját lövi be, az még egy kicsit odébb van (jóó, nem is annyira odébb, csak pár évem van hátra, azt hiszem :)), hanem azért mert ábrándozik, gondolkodik, táncol, énekel. Amikor meguntam, hogy minden reggel nógatni kell, vettem egy homokórát, amivel ő is tudja látványosan mérni, hogy mennyi idő alatt kell végezni egy feladattal. Ez leköti a figyelmét, és nem kalandozik el.
  4. Rutin: Minden reggel, ugyanaz történik, ugyanakkor, ugyanabban a sorrendben. Kiszámítható, nem kell gondolkodni (reggel az nagyon nehéz :), nekem konkrétan 10-ig nagyon nehéz), a gyerek is könnyen megtanulja, tudja, hogy hol tartunk, mi következik, hamar akár önállóan is boldogul.cereal-898073_640.jpg
  5. Reggeli: Reggeli nélkül nem indulhat a nap! Nálunk azonban szigorúan csak és kizárólag olyan reggeli jöhet hétköznap, amit max. 2 perc alatt el lehet készíteni, meg lehet melegíteni, fel lehet szeletelni, meg lehet kenni. Előző este előkészítem a reggelit, csak az marad reggelre, amit csak frissen javasolt elkészíteni. Abban rugalmas vagyok, hogy ki hol eszik, én például az ágyban kávézás közben. :) Nem a közös reggelik alkalmával kell megváltani a világot! :) Sőt, megy a TV, rádió, csak hogy ne aludjunk vissza. Tudom, nem mindenkinél működik, de minket felébreszt a reggeli nyüzsgés. A lényeg, hogy keressétek meg a nektek legjobban működő módszert!

Éljen a korán kelés! :)

Nektek mi megy reggel a legnehezebben?

Szólj hozzá

reggeli készülődés nyugianyu stresszmentes reggel