Iskolai szorongásoldó módszerek kisiskolásoknak
Mit tehetünk, hogy gyermekünk ne szorongjon az iskolától? Olvassátok szeretettel NyugiPapi gondolatait az iskolai szorongásról és annak oldásáról!
Minden szülőnek általában stressz az iskolakezdés, különösen az elsős anyukáknak, apukáknak. A vizsgálatok azt mutatják, hogy a szülők sokkal jobban szoronganak azért, hogy a gyermekük hogyan kezdi a sulit, illetve hogyan illeszkedik majd vissza két és fél hónap után, mint maguk a gyerekek. A probléma akkor fokozódhat, és rosszabb esetben válhat a gyerek kárára, ha a szülő a saját szorongását rávetíti (ha kialakul a szorongás, akkor ez gyakori) a gyerekre, és a csemete nem is tudja miért, de már nem érzi jól magát, és elkezd félni. Éppen ezért higgyünk a gyerekeknek, többek között annak az elsősnek, aki már az ovis ballagás óta jóleső izgalommal és várakozással készül az iskolakezdésre. A korábbi információk, a közös iskolaszer vásárlás, az iskolatáska próbálgatása részére már megadta a pozitív alaphangot, és többnyire felkészülve várja a felnövés első komoly lépcsőjét az iskolakezdést. Talán, ha elfogadjuk azt, hogy a gyerek érzései, várakozásai hitelesek és pozitív hangulatúak, akkor mi is megnyugodhatunk és nem vetítjük ki a gyerekre a felesleges szorongásainkat. Segítségképpen összegyűjtöttünk néhány tippet, amelyek segítenek a szorongási indexet csökkenteni.
Elsőként blogunk legjellemzőbb mondatát kell idézni: „Nyugi Anyu!”. A felnőttek a nem túl ideálisan alakuló XXI. századi értékek közül a teljesítményt (teljesítmény szintjét, hasznosságát, hatalmi-, kapcsolati- és pénzben kifejezett értékét) igen nagyra értékelik. Ez a szemlélet eluralkodhat az aggódó szülőkön is, hiszen a munka világában is ezzel szembesülünk. Nagyon fontos, hogy ne csak az iskolai teljesítmény (a piros pont, az ötös, vagy a tanári dicséret) legyen az értékelési szempont, ne csak eredményei minősítsék a gyereket. Az otthon nem iskola, az értékelést megteszi a tanár (ráadásul ő ezt tanulta, ezért érti és tudja, hogy ezt hogyan kell pozitív visszacsatolásként közvetíteni a tanuló felé, különösen az elsős iskolakezdéskor).
Komoly hazai és nemzetközi vizsgálatok erősítették meg, hogy a tanulmányi eredmény és a sikeres, boldog jövőbeni élet nem egymás feltételei. Nem ritka, hogy (a majdani szakterületét kivéve) kifejezetten gyenge teljesítményű tanuló lesz felnőttként Kossuth-díjas professzor, vagy netán Nobel-díjas tudós. Tehát ne hajszoljuk minden áron a piros pontokat, az ötösöket! Végkép ne fenyegessük, riogassuk már előre azzal a gyereket, hogy csak ez alapján fogjuk az iskolai teljesítményét értékelni, mert elbizonytalanodik, és tényleg elkezd félni. Eddig a nem numerikusan mérhető értékei (kedvessége, udvariassága, érzelmi színessége, kistestvérének elfogadása, stb.) alapján kapta a dicséretet, az elismerést, végső soron a megerősítést. Egyik pillanatról a másikra nem tud átállni a jegyekre, mint megerősítő hatásokra.
A gyereknek ilyenkor odafigyelésre, érzelmi támogatásra van szüksége. Tehát: figyelni, érdeklődni, átérezni, reagálni, elismerni algoritmus szerint álljunk a következő napokhoz. A gyereknek most az a legfontosabb, hogy mit kezdjen a sok idegen gyerekkel, az osztályfőnökkel, aki már nem csak óvónéni, és milyen is igaziból tanulni. Az odafigyelésnek célszerű kiterjedni a gyereknek a szóban nem megfogalmazott kommunikációs jelzéseire (pl: testtartás, gesztus, mimika, tekintet, érintés) is. Nagyon nagyra értékeli a gyerek (máskor is, nem csak az iskolakezdési szituációban), hogy azokról az érzéseiről, gondolatairól, amelyek foglalkoztatják, de amelyeket még meg sem tudott pontosan fogalmazni, csak érzi, gondolja, a szülő már érdeklődik és reagál rá. Nem csak nagyra értékeli, hanem az rögzül benne, hogy „rám figyelnek, az én problémám nagyon is érdekli a szüleimet, és törődnek velem”. Természetesen ezek a tapasztalások tovább ösztönzik, hogy megnyilvánulásai ezután is hitelesek legyenek, és merje kimutatni az érzéseit, illetve tudjon róla máskor is beszélgetni.
Amennyiben mégis tapasztalunk „tüneteket”, mint az izzadás, a hasmenés, fej- ill. hasfájás, vagy étvágytalanság, akkor feltétlenül beszélgessünk a gyerekkel az oldási technikákról, és gyakoroljuk is azokat. Íme, egy-két ötlet, amik nálunk beváltak.
A gyerekek ebben a korban a szerepjátékokat nagyon élvezik. Ilyen játék lehet a „nyugi-párna”, aminek az a szerepe a többi közönséges párnától eltérően, hogy ha ráfekszik a gyerek, akkor nyugalom tölti el, megnyugszik. Ezt a párnát a gyerek választhatja ki magának a boltban és másra nem használja (eredeti funkciójára sem), a testvéreknek vagy a szülőknek sem adja kölcsön! Amikor ezt előveszi a gyerek, mi magunk is igyekezzünk nyugalmat árasztani (nem kérdésekkel zaklatni, hogy most meg mi a bajod), majd úgy is el fogja mondani, ha megnyugodott.
Talán szintén ismert gyakorlat a probléma-bábu (nálunk ez egy másik párna, a "duli-párna"), amelynek el lehet mondani (akár beleordítani a képébe) azokat a feszültségeket, problémákat, amelyeket ott és akkor (például az iskolában, vagy más kortársi kapcsolatokban keletkezetteket) nem tudott, nem mert, nem akart lereagálni a gyerek, mert arra szocializálódott, hogy az indulatainkat kontrolláljuk. Nagyon fontos az ilyen esetekben keletkezett dühöt ezzel a módszerrel levezetni. Talán néhány szülő korainak tartja ebben a korban, de a küzdő- és adrenalin-sportok is (egyéb pozitív hatásai mellett) feszültséglevezetőek. Amennyiben a feltételek adottak, ebben a korban se riadjunk vissza a karate vagy cselgáncs edzésre járatástól, mert ha a gyerek ezt akarja, akkor szüksége is lehet rá. Mellesleg az sem baj, ha kicsit erősödik, ügyesedik és fegyelmezettebb lesz a sport által.
Mi magunk szülők is őszintén beszéljünk a saját iskolakezdési időszakunkról. Megnyugtatóan hat a gyerekre, hogy olyat fog átélni, amit már mások (különösen az én apukám és anyukám is) átéltek és bár újszerű, és néha nehéz volt, de összességében sok-sok örömet és izgalmat okozott.
Érdemes még említést tenni az esti, de különösen a reggeli játszmákról, amelyek ugyan máskor is okozhatnak feszültséget, de most az iskolakezdés első napjaiban, heteiben kitüntetett jelentőséggel bírnak. Minden szülő rémálma a reggeli kelés nyögvenyelőssége, hisztije. A nyári szünet során nem jön elő ez a probléma, mert akkor általában nem kell időre érkezni, és belefér a hosszabb nyújtózkodás, a heverészés, a több ruhapróbálás, a lassabb reggeli. Ezt a helyzetet nehezíti, hogy a szüneti ébredés idejéhez képes, a tanévközi kelés korábban van. A korai kelést célszerű már nyár végén is gyakorolni, amelynek egy fontos segítője az előző esti korai fekvés. Érdemes előző este az iskolatáskát összekészíteni és a másnapi ruhákat kirakni, amikor van nyugodtan rá idő, hogy ne reggel válogassa, variálgassa őket, így elejét lehet venni a reggeli vitáknak, idegesítő alkuknak, próbáknak. Ezt a rendszert hamar megszokja a gyerek, és talán felnőttkorra is megalapozódhat az esti előkészület gyakorlata.
Ennél a témánál is ki kell emelni a gyerek önállóságra nevelésének megerősítését. Olykor bizony ellentmondásos a számára, hogy az iskolában és már egyre több otthoni feladatnál azt várják el tőle, hogy önálló (nagylányos, nagyfiús) legyen, ugyanakkor egy zoknit sem választhat ki egyedül. Azokat a dolgokat, amelyeket átengedhetünk, engedjük is át. A józan ész és a praktikum határáig nyugodtan engedjük a gyereket választani. Nem kell mindent kontroll alatt tartani, ez még nekünk szülőknek is könnyebb lehet egy kicsit, a gyerekek pedig elkezdik érezni a felelősséget a dolgaik iránt.
Szép napot, jó iskolakezdést:
NyugiPapi